Kurs ishlar
BUXGALTERIYA HISOBI VA HISOBOTINING XALQARO VA MILLIY STANDARTLARI XUSUSIYATLARI.
- 6 Мая, 2025
- 41
- 44
- 0
GURUH VA JUFT BO'LIB ISHLASHNING AHAMIYATLI JIHATLARI 1.CHET TILI DARSLARIDA JUFT BO’LIB ISHLASH SHAKLLARI
- 17 Мая, 2025
- 39
- 21
- 0
O'QITUVCHINING O'Z USTIDA ISHLASHI VA KAMCHILIKLARINI BARTARAF ETISHI UCHUN PSIXOLOGIK TESTLARNING AHAMIYATI.(44-bet)
- 2 Ноября, 2024
- 333
- 0
«IQTISODIYOT NAZARIYASI» FANIDAN K U R S I S H I MAVZU: IQTISODIY RAQOBAT MOHIYATI, UNI AMALGA OSHIRISH USULLARI
- 1 Июня, 2025
- 46
- 10
- 0
“BOSHLANG’ICH TA’LIM PEDAGOGIKASI” FANIDAN TAYYORLAGAN KURS ISHI MAVZU: YAXLIT PEDAGOGIK JARAYON
- 8 Мая, 2025
- 36
- 52
- 0
(31-bet)2 SINF MATEMATIKA DARSLARIDA BUTUNNING BO'LAKLARI VA VAQTNI O'RGATISH METODIKASI
- 15 Октября, 2024
- 546
- 0
(32-bet)“MATEMATIKA OʻQITISH METODIKASI” FANIDAN: YUZLIK KONSENTRIDA QO`SHISH VA AYIRISHNI O`RGATISHDA ZAMONAVIY TEXNOLOGIYALAR
- 16 Октября, 2024
- 172
- 0
(33-bet) Boshlang’ich sinf matematika darslarida arifmetik amallarni o’rgatish metodikasi
- 16 Октября, 2024
- 325
- 1
(34-bet) BOSHLANG`ICH SINF MATEMATIKA DARSLARIDA TIMSS TESTLARIDAN FOYDALANISH METODIKASI
- 16 Октября, 2024
- 271
- 2
(35-bet)BOSHLANG`ICH SINFLARDA HARAKATGA DOIR MASALALARNI YECHISHGA O`RGATISH METODIKASI
- 2 Ноября, 2024
- 238
- 0
(35-bet)Milliy dastur asosida yaratilgan 1-sinf matematika darsligining tuzilishi
- 16 Октября, 2024
- 255
- 4
Kurs ishi —
bu o‘quv jarayonining muhim qismi bo‘lib, talabaning nazariy bilim va amaliy
ko‘nikmalarini mustahkamlash, tanlangan mavzu bo‘yicha tadqiqot olib borish
qobiliyatini rivojlantirish va yakuniy natijalar asosida mustaqil xulosa
chiqarish malakasini oshirishga yo‘naltirilgan ilmiy-amaliy ishdir. Kurs ishi
talabaning o‘rganayotgan fan bo‘yicha chuqur bilimga ega ekanligini va mavzuni
keng qamrovli o‘rgana olish salohiyatini ko‘rsatadi.
Kurs ishi yozishdan maqsad quyidagilardan
iborat:
– talabalarning pedagogika fanlarini o‘qitish metodikasi hamda kasbga
yo‘naltirish va kasb tanlash asoslari fanini o‘rganishi uchun huquqiy-me’yoriy
hujjatlar, ilmiy va o‘quv adabiyotlarni izlab topishi, o‘rganib chiqishi hamda
ularni jamlab, xulosa qilishi;
– mustaqil ta’lim olish faoliyatini faollashtirish;
– amaliy materiallarni pedagogik tahlil qilish va ularga il-miy xulosa berish
borasidagi malakasini oshirish;
– faktlar asosida to‘g’ri xulosa chiqarishni o‘rganish;
– dolzarb mavzularga taalluqli yangiliklar, adabiyotlar va man-balardan
foydalanish;
– bitiruv malakaviy ishlarini yozishga tayyorlash.
Kurs ishini yozish va himoya qilish jarayoni quyidagi bosqich-lardan iborat:
1. Mavzu tanlash.
2. Foydalanish uchun zarur bo‘lgan adabiyotlarni izlab topish va ularning
ro‘yxatini tuzish.
3. Kerakli hujjatlar asosida ma’lumotlarni tayyorlash va yig’ish.
4. Kurs ishi rejasini tuzish.
5. Rejaga mos bo‘lgan savollarni batafsil o‘rganish ma’lumot-larni tahlil
qilish.
6. Olgan bilim va ko‘nikmalarini o‘rganish va tahlil natijasida batafsil,
mantiqan to‘g’ri bayon qilish.
7. Kurs ishida keltirilgan ma’lumotlarni keng va tushunarli tahlil qilish.
8. Ilmiy rahbar tomonidan ko‘rsatilgan kamchiliklarni barta-raf etish va
takliflarni e’tiborga olish.
9. Kurs ishini to‘g’ri rasmiylashtirish.
10. Kurs ishini himoya qilish.
Kurs ishi yozishdagi asosiy masalalardan biri, talabalar tomonidan
uning mavzusini to‘g’ri tanlashdir. Hamma fanlarda bo‘lganidek Pedagogika
fanlarini o‘qitish metodikasi fanidan yoziladigan kurs ishi mavzusi ham
talabalar tomonidan mavzular ro‘yxatidan tanlanadi.
Talabalarning tanlagan mavzulari bir xil bo‘lib qolmasligi lozim. Ular uchun
mavzu tanlash imkoniyati keng bo‘lishi uchun, tay-yorlangan mavzular ro‘yxati
kurs ishi yozishi ko‘zda tutilgan tala-balar soniga nisbatan ikki barobar ko‘p
bo‘lishi tavsiya etiladi.
Kurs ishi mavzulari ro‘yxati har yili kafedra tomonidan yangi va dolzarb
muammolarni yoritishga asos bo‘ladigan mavzular bilan yangilanib turilishi va
o‘quv yilining 1 oktyabriga qadar tanishish uchun talabalarga berilishi kerak.
Talabalar mavzu tanlashda o‘qituvchilar bilan maslahatlashishlari mumkin. U
ro‘yxatdagi mavzulardan xohlaganini tanlash huquqiga ega. Bundan tashqari,
talaba kurs ishi mavzulari ro‘yxatida bo‘lmagan, lekin pedagogika fanlarini
o‘qitish metodikasi muammolarini ochishda muhim ahamiyat kasb etgan mavzularni
taklif qilishi mumkin.
Har bir talaba bitta mavzu tanlash huquqiga ega. Mavzu tanlangandan so‘ng, kurs
ishi ëzish masalasida albatta ilmiy rahbar bilan maslahatlashib olish kerak.
Kirish qismi – kurs ishining boshlang’ich qismi bo‘lib, ishning asosiy ma’nosini
bayon qiladi. Unda kurs ishi mavzusi-ning dolzarbligi asoslanadi, izlanishning
maqsadi va vazifalari, izlanish obyekti, predmeti hamda mavzuning ahamiyati va
mohiyat-ga to‘xtaladi. Shu bilan birga, kurs ishi yozish uchun asos
bo‘lgan amaliy ma’lumotlar manbalari aks ettiriladi.
Kirish qismdan so‘ng, asosiy qism shakllantiriladi. U bir nechta savollardan
iborat bo‘lib, bunda asosan ushbu mavzuning asosiy mohiyati to‘liq va batafsil
ochib beriladi.
Asosiy qismda ishning hamma savollari ochib beriladi. Avvalo, tanlangan
mavzuning ijtimoiy-pedagogik mohiyati, ahamiyati, o‘quvchilar bilm, ko‘nikma va
malakalarini nazorat qilib borishning zarurligi, uning ta’lim samaradorligidagi
o‘rni, shakllari, metodlari, vositalari tahliliy o‘rganiladi. Bunda mavzu
bo‘yicha mavjud muammolar aniqlanadi va ushbu muammolarni bartarf etish
yo‘llari izlab topiladi.
Kurs ishining har bir bo‘limi unga mos asoslar, qarorlar va xulosalar bilan
yoritiladi. Kurs ishida, ilgari bajarilgan mustaqil ishlarning natijalari yoki
boshqa mualliflarning (ilmiy ma’ruzalar va maqolalari, hisob-grafika ishlari va
loyihalari, albatta, nomlari ko‘rsatilgan holda) ishlari aks ettirilishi yoki
ulardan foydalanish mumkin.
Xulosa qismida mavzuni o‘rganish davomida talaba tomonidan amalga oshirilgan
tahlil jarayonida shakllantirilgan xulosalar aks ettiriladi. Mavzuga oid
zamonaviy asarlarda bayon etilgan tadqiq etilayotgan mavzuni takomillashtirish yuzasidan
takliflar keltirib, shunga asosan talaba o‘z fikrini bayon etadi. Xulosa
qismini ko‘pi bilan 2-3 varaq hajmda yozish tavsiya etiladi.
Foydalanilgan adabiyotlar qismida darslik, o‘quv qo‘llanma, uslubiy qo‘llanma,
jurnal, tezislar to‘plami, huquqiy-me’yoriy huj-jatlar va internet saytlarining
asosiy ma’lumot ko‘rsatkichlari (chop qilingan joyi va yili, nashriyot va
boshqalar) ro‘yxati keltiri-ladi. Barcha ilmiy ishlarda, shuningdek, kurs
ishida ham foydalanil-gan ma’lumotlar manbai va adabiyotlar ro‘yxatini
keltirish maj-buriy shartlardan biridir. Foydalanilgan ada-biyotlar qismini
ko‘pi bilan 2-3 varaq hajmda keltirish tavsiya etiladi.
Kurs ishini himoya qilish. Dekanat tomonidan kafedra bilan kelishilgan holda
kurs ish-larini topshirish va himoya qilish reja jadvali ishlab chiqiladi va
kurs ishini topshirish va himoya qilish muddatlari kafedra mudiri tomonidan
o‘rnatilgan tartibda amalga oshiriladi.
Talaba tayyor bo‘lgan kurs ishini "Pedagogika" kafedrasi kotibasiga
topshiradi. Kotiba ushbu kurs ishini ro‘yxatga olish ki-tobida ro‘yxatdan
o‘tkazib, kurs ishi titul varag’iga ro‘yxatdan o‘t-kazilgan sana va ro‘yxat
tartib raqamini yozadi. So‘ng ilmiy rah-barga topshiradi. Ilmiy rahbar kurs
ishini ro‘yxatdan o‘tgan sana-dan boshlab bir hafta ichida ko‘rib chiqib, uni
talab darajasida bajarilganligiga ishonch bildirgandan so‘ng, ishni o‘z taqrizi
(8-ilovaga qarang) bilan birga kafedraga taqdim etadi. Ilmiy rahbar tomonidan
taqdim qilingan taqrizda talabaning faolligi, mavzu-ning dolzarbligi,
maqsadi va vazifasi, qabul qilingan qarorlar-dagi yangiliklari, keltirilgan
ma’lumotlarning tahlili, chi-qarilgan xulosa va takliflarning asosliligi va
kurs ishining boshqa ijobiy tomonlari tavsiflanadi. Shu bilan birga, xato va
kamchiliklari ham ko‘rsatiladi. Natijada, taqriz oxirida xulosa
qilinadi, ya’ni kurs ishi himoyaga qo‘yilishi yoki qo‘yilmasligi ko‘rsatib
o‘tiladi.
Kurs ishida qo‘pol xato-kamchiliklar bo‘lmasa, himoyaga tavsiya etiladi. Talaba
ko‘rsatilgan xato-kamchiliklarni asoslash yoki to‘g‘rilash uchun kurs ishi
himoyasigacha tayyorlanishi kerak. Agarda kurs ishida xato-kamchiliklar ko‘p
bo‘lsa, ularni bartaraf etgandan so‘ng, himoyaga tavsiya etilishi ko‘rsatilgan
bo‘lsa, u xolda xato-kam-chiliklar bartaraf etilgandan so‘ng, ikkinchi marta
yana himoyaga tavsiya etish uchun taqriz yoziladi.
Agarda talaba kurs ishini sababsiz o‘z vaqtida topshirmasa, kamchiliklar to‘liq
bartaraf etilmasa, u holda ilmiy rahbar kurs ishi himoyaga qo‘yilmaydi deb
yozma xulosa beradi.
Kotiba taqriz yozilgan kurs ishini topshirilgan kun bilan ro‘yxatdan o‘tkazib
qo‘yishi kerak. Kurs ishlarini ro‘yxatga olish kitobida har bir guruhni alohida
betga rasmiylashtirish tavsiya etiladi.
Kurs ishini himoya qilish kuni va himoyada qatnashuvchi komis-siya tarkibi
kafedra majlisida belgilanadi. Kurs ishi himoyasida qatnashuvchi komissiya
tarkibi 3-5 ta a’zodan iborat bo‘ladi. Kurs ishi himoyasida komissiya
tarkibidan kamida 3 ta azo bo‘lishi ta-lab etiladi.
Har bir talaba uchun kurs ishi himoyasi 10-15 daqiqa (5-7 da-qiqagacha talaba
ma’ruzasi, 5-10 daqiqagacha savol-javob) davom etadi. Talaba o‘z ma’ruzasida
mavzu to‘g’risida qisqacha tushuncha berishi, ya’ni mavzuning dolzarbligi,
muammosi, xulosa va taklif haqida to‘xtalishi zarur. Shuningdek, taqrizda
ko‘rsatilgan kamchiliklar haqida to‘xtalishi kerak.
Himoyadan so‘ng, komissiya a’zolari yopiq majlis o‘tkazib, tala-balarning
ishini baholash qarorini qabul qiladi.
Komissiya a’zolari quydagicha qarorni qabul qilishi mumkin:
– kurs ishini himoya qilganligini bildiruvchi baho qo‘yilishi;
– himoyaga kiritilmagan bo‘lishi;
– «himoyaga kelmadi» bo‘lishi;
– himoyada qoniqarsiz baho olgan bo‘lishi;
– qayta himoya qilish uchun muddat berilishi;
– boshqa mavzuda qayta ishlab, himoya qilish tavsiya qilinishi.
Uzrli sabab bilan kurs ishini belgilangan muddatda himoya qilmagan talabalarga dekanning
ruxsati bilan, komissiyasining ishi yakunlanishiga qadar, boshqa muddatlarda
himoya qilishga ruxsat beriladi.
Kurs ishining asosiy maqsadlari
quyidagilardan iborat:
1.
Nazariy
bilimlarni mustahkamlash — Tanlangan mavzu doirasidagi nazariy tushunchalarni chuqur
o‘rganish va tizimli tahlil qilish.
2.
Amaliy
ko‘nikmalarni rivojlantirish — Tadqiqot metodologiyalaridan foydalanib, ma’lumotlarni
to‘plash, tahlil qilish va olingan natijalarni tahlil qilish.
3.
Mustaqil
izlanish olib borish qobiliyatini rivojlantirish — Mavzu bo‘yicha ilmiy va amaliy
manbalarni mustaqil o‘rganish, ular asosida tahliliy xulosalar chiqarish.
4.
Ilmiy-nazariy
va amaliy xulosalar qilish — Olingan natijalar asosida mavzu bo‘yicha asosli va xulosali
fikr bildirish.
Kurs ishi yozish jarayonida talaba o‘zining
o‘qiganlarini amaliyotga tatbiq etish, tanqidiy tahlil qilish va muayyan
mavzuda ilmiy tadqiqot olib borish qobiliyatlarini rivojlantiradi.
Zamonaviy ta'lim tendensiyalari, yangi
texnologiyalar va kelajakda ta'limning qanday bo'lishi mumkinligi haqidagi
prognozlarni o'z ichiga oladi. Mana, kurs ishingizni yaratishda yordam
beradigan ba'zi asosiy yo'nalishlar:
1. Hozirgi Zamonaviy Ta'lim:
- Raqamli Texnologiyalar: Onlayn
ta'lim platformalari, virtual va aralash ta'lim shakllari (masalan, Zoom,
Google Classroom va boshqalar).
- STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts,
Mathematics): Ushbu
yondashuvning ta'limdagi roli va uning hozirgi vaqtdagi ahamiyati.
- O'quvchining Individual Yondashuvi: Differensiyalashgan
va personalizatsiyalangan ta'limning o'sishi.
- O'qituvchi Roli: O'qituvchi endi
faqat bilim yetkazuvchi emas, balki mentor va rahnamolikka aylangan.
2. Kelajak Ta'limining Prognozlari:
- Sun'iy Intellekt (AI) va Mashinaviy O'rganish: Ta'lim
jarayonini avtomatlashtirish va shaxsiylashtirish.
- VR (Virtual Reality) va AR (Augmented Reality): Bu
texnologiyalar yordamida immersiv ta'lim va laboratoriyalar.
- Hayotiy Ko'nikmalarni O'qitish: Faoliyatga
oid ko'nikmalar, masalan, kreativ fikrlash, muammolarni hal qilish va
jamoada ishlash.
- Umumiy Raqamli Savodxonlik: Kiberxavfsizlik,
ma'lumotlar bilan ishlash va boshqa texnologik ko'nikmalar kelajakda
ta'limning muhim qismi bo'ladi.